Companiile din IT&C, FMCG, farma si retail inca mai recruteaza

Sursa: Ziarul Finaciar

Autor: Delia Oniga

08.12.2008

www.zf.ro

 
Domeniile care fac angajari consistente in perioade de incetinire economica sunt cele care satisfac nevoile simple ale consumatorului.


In primele noua luni ale acestui an au fost facute 16.470 de disponibilizari, iar prognozele trimise de angajatori la Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca (ANOFM) indica faptul ca pana la inceputul anului viitor inca 34.000 de angajati vor iesi in piata. Cu toate acestea, inca mai exista industrii care continua sa faca angajari si sa profite de pe urma crizei financiare, avand in vedere ca acum este un moment bun pentru a atrage oameni la care nu ar fi avut acces in mod normal.

Cu toate acestea, ritmul in care se fac angajari a incetinit in ultimele luni. Spre exemplu, in prima saptamana a lunii trecute, companiile au scos la concurs 17.850 de locuri de munca, cu 4.000 mai putin decat in aceeasi perioada a lui 2007, cand erau disponibile la nivel national aproximativ 22.000 de joburi intermediate de ANOFM.
Specialistii in recrutare spun ca recrutari fac indeosebi companiile din retail, IT&C, FMCG sau industria farmaceutica.
"In toate domeniile se fac angajari, inclusiv in cele grav afectate de criza. Volumul angajarilor este dramatic redus mai ales la nivel de entry-level, unde, de altfel, s-au facut concedieri masive. Acest lucru nu inseamna ca tot sectorul este absolut blocat", este de parere Rudolf Fedorovici, consultant in cadrul agentiei de recrutare Advice Human Resources.
Retailul este de altfel unul dintre domeniile care au recrutat cel mai puternic in ultimii ani, iar planurile de expansiune anuntate necesita in continuare campanii semnificative de angajare.
Spre exemplu, grupul Carrefour va ajunge la 10.500 de angajati in Romania, iar anul viitor vor mai fi angajati inca 1.800 de oameni, potrivit Andreei Mihai, directorul de marketing al Carrefour.
Ca tendinta generala, specialistii in resurse umane spun ca domeniile care fac angajari consistente in perioade de incetinire economica sunt cele care satisfac nevoile simple ale consumatorului. Din acest motiv, productia de bunuri de larg consum a ramas in picioare mai ales pe acele sectoare care fac produse la preturi usor accesibile.
Pe de alta parte, la nivel de middle management, ritmul angajarilor continua in conditii relativ normale. "Noi estimam chiar o crestere in acest sens pentru anul 2009, mai ales din perspectiva continuarii influxului de firme straine de mica anvergura in Romania", crede Fedorovici, care adauga ca, la fel se intampla, cel putin pentru moment, si la nivelul senior management. In aceasta arie de activitate, efectele nu sunt dramatice si nici miscarile nu sunt influentate remarcabil. Totodata, o astfel de perioada este un moment bun pentru a angaja oameni foarte buni in domenii in care in trecut era foarte dificil sa identifici talente. "Un exemplu foarte relevant sunt fimele de training care gaseau foarte greu traineri cu experienta de business", afirma Mihaela Perianu, director general al grupului de firme cu activitati de recrutare Aims, care, de asemenea, precizeaza ca in continuare se fac angajari in retail, companii de IT&C, industria farmaceutica, FMCG sau centre medicale care se dezvolta in prezent, in zona de infrastructura sau petrol si gaze.
De aceeasi parere este si Monica Vrabiescu, managing director la Hill International Romania, care adauga la domeniile mentionate mai sus si sectorul alimentar din retail. Pe langa acestea, pozitiile solicitate cu aceeasi intensitate sunt cele din vanzari si management de produs, in special in domeniul tehnic.
Revenind la restructurari, in general, in situatiile in care trebuie dati oameni afara, se comaseaza anumite responsabilitati si se renunta in principal la posturile redundante, la cele care presupun cheltuieli aditionale cum ar fi cele din marketing si training.
Daca ne referim la sectoarele cel mai recent afectate de criza, atat cel imobiliar cat si cel al serviciilor financiare, ambele sunt organizate intr-o maniera ceva mai complexa decat apare la o prima privire, iar acest nivel ridicat de complexitate le va fi de folos celor restructurati.
"Sectorul imobiliar nu a cazut integral. Sunt probleme deosebit de grave mai ales pentru proiectele de dezoltare in zona rezidentiala. La fel, au probleme grave cei care au folosit in mod semnificativ finantari bancare. Pe cale de consecinta, sufera si firmele care aduc servicii de intermediere, mai ales cele care isi bazau activitatea pe rezidential. Piata terenurilor cade", este de parere Fedorovici.
Raman totusi importante arii din imobiliare in care lumea munceste. Printre acestea se numara: evaluatorii, serviciile de intermediere si dezvoltatorii proiectelor comerciale si office, dezvoltatorii proiectelor industriale si, mai ales, cei implicati in proiecte de infrastructura si edilitare.
In sectorul serviciilor financiare situatia este oarecum similara. Chiar si asa, pentru ca sectoarele in ansamblu sunt in declin, fara indoiala vor exista mai multi someri.
"Sunt oameni disponibilizati direct din industrie, dar si din industriile adiacente: constructii, materiale de constructii, proiectare, finisaje, mobila si accesorii etc. Toti acestia vor suferi mai mult daca sunt specializati in aria in care activeaza", mai crede Fedorovici. Din acest motiv, este recomandabil ca recalificarea si reorientarea sa se realizeze cumva concentric, plecand dinspre industria in care este specializat si mergand progresiv catre industrii diferite. Angajatii trebuie sa urmeze o directie care sa tina cont de doua criterii importante: abilitati personale si probabilitatea ca industria sa fie atinsa de criza.
Pentru cei care vor sa plece dintr-o anumita industrie, acest lucru nu este recomandat de catre majoritatatea specialistilor, intrucat este posibil ca acei putini care raman sa aiba si cel mai mult de profitat. "Daca un manager si-a construit competente solide in domeniul serviciilor financiare si acum paraseste corabia, cel mai probabil va porni de la un nivel mai scazut in alte domenii. Daca, dimpotriva, rezista panicii si tentatiei si, chiar daca pleaca dintr-o companie in care nu are incredere, merge in acelasi sector sau in sectoare similare, abilitatile deja formate vor fi mai bine fructificate", explica Fedorovici.
De altfel, exista cateva intrebari pe care trebuie sa si le adreseze fiecare dintre cei care sunt pusi intr-o astfel de situatie. Cat de mult pierd daca decid sa schimb radical domeniul? Imi permit sa reduc sau chiar sa anulez ceea ce am dobandit pana acum din perspectiva capabilitatilor mele profesionale si personale? Care este compensatia? Noul context va reprezenta o noua provocare sau doar un pas inapoi? Domeniile pe care le vizez eu vor fi solutia crizei in care ma aflu? Care vor fi punctele mele forte in acest nou domeniu? Care vor fi sansele mele de a fi competitive prin comparatie cu cei care vor lupta pentru aceeasi piata?
Foarte importanta este specializarea persoanelor disponibilizate. De exemplu, daca vorbim de persoane cu pregatire financiar-contabila, administrativ, juridic, resurse umane, nu este o problema sa se reorienteze spre orice alte domenii. Daca persoanele disponibilizate sunt foarte strict specializate, pe domeniul bancar de exemplu, o reorientare este mai dificila.
Un lucru care mai trebuie mentionat este faptul ca organizatiile si-au dezvoltat structurile in functie de strategia proprie de expansiune pe piata, pornind, in majoritatea, de la un nucleu care sa asigure activitatea de baza, multiplicand apoi si adaugand pozitii noi in functie de tintele propuse si de potentialul de dezvoltare a afacerii pe piata. "De cele mai multe ori, restructurarile nu sunt procese lineare, de reducere a posturilor pe 'verticala', ci, mai degraba, vizeaza eficientizarea activitatii, reducerea cheltuielilor si a investitiilor din zonele neperformante, incerte sau cu termen prea lung de atingere a profitabilitatii. Cu alte cuvinte, restructurarile au la baza evaluari atat ale rezultatelor obtinute pana la acel moment, cat si ale oportunitatii de finantare a unor activitati noi si ale ratei de succes", afirma Vrabiescu. Prin urmare, in fiecare domeniu de activitate in care au loc restructurari si implicit, in organizatiile din domeniile respective de activitate, exista o serie de pozitii cu aplicabilitate generala care isi mentin valabilitatea pe piata. Acestea sunt contabilitate, vanzari, marketing sau PR, care, de asemenea, pot fi corespunzatoare chiar si activitatilor din domeniile strict specializate, din zonele de nisa, este de parere managing directorul Hill. Totodata, trebuie mentionat faptul ca dezvoltarea unor organizatii, cum ar fi in domeniul imobiliar si bancar, s-a facut prin preluarea, asimilarea si pregatirea personalului din variate domenii, ceea ce ofera un grad de flexibilitate si reversibilitate persoanelor care vor sa revina la domeniul initial. Astfel, directia spre care ar putea sa se indrepte angajatii restructurati din sectorul financiar - bancar sunt pozitii in consultanta financiara, taxe si impozite, de care va fi nevoie din ce in ce mai mult si pe scara mai larga, catre pozitii legate de relatiile cu clientii sau risk management. Cei care lucreaza in imobiliare, pe de alta parte, s-ar putea orienta in continuare catre pozitii in vanzari de bunuri de larg consum sau tehnice.

 

 

News

Communication and PR Manager
World Vision is a global Christian relief, development and advocacy organisation dedicated to working with children, families and communities to overcome poverty and injustice.
Commercial Director, Mattresses & Pillows
9/5/2017 - World-class producer of cellular foams and industrial polymers. The group was formed over 60 years ago as British Vita and now operates internationally supplying a vast range of materials for applications including transportation, general industry, construction, furniture & bedding and packaging.

Newsletter

Subscribe for up-to-date newsletters you would like to receive on a regular basis.

türk porno,Porno izle, sikiş izle,sex izle porno izle,porno izle bedava porno

"));