"Employer branding" o prima analiza a contextului

de Rudolf Fedorovici, articol publicat pe Markmedia 11 Iulie 2005

Este incredibil pentru mine cum se intampla si de ce se intampla ca suntem la punctul zero pentru aceasta afacere. O afacere care aduce averi imense pentru multe companii la nivel mondial.

Sunt multe avantaje pe care le pot lua in considerare cei care inteleg la ce se refera sintagma:”employer branding”.

In tara noastra, intr-un context care favorizeaza arieratul in dezvoltare, cuvintele “employer” si “branding” sunt asociate extrem de rar. Incercati un experiment: pentru ca traim in epoca www.-ului, incercati sa interogati principalele motoare de cautare. Incercati sa aflati care este cultura si filosofia organizationala in Romania, in momentul actual, cu referire la imaginea de angajator, totul prin comparatie cu ceea ce exista in tarile spre care privim. Rezultatul, veti vedea, este dezarmant: pe goooogle, 22.000 de rezultate pentru "employer branding" la nivel mondial si numai 12 in paginile din Romania. Este realmente dezarmant: cred ca metoda nu este relevanta din punct de vedere cantitativ dar, calitativ, ilustreaza perfect situatia.

Dictionarele cinstite din domeniu ne avertizeaza: conceptul este un punct de referinta central in HR Marketing. Dar noi nu stim, inca, nici despre HR Marketing.

Definitia este simpla: termenul defineste suma calitatilor de imagine ale unei companii care o fac pe aceasta sa poata fi considerata “preferred employer”. In acelasi mod care il face pe consumator sa aleaga o serie de produse cosmetice, un tip de masina sau destinatie de vacanta, o minte inteligenta va construi un brand de angajator. Este vorba, la fel ca in cazurile de mai sus, de o relationare emotionala. Se intelege, actorii sunt altii. Se intelege ca limbajul este altul. Totul se reduce la cultura si civilizatie.

Este demn de observat ca, chiar daca de multe ori intr-un mod inconstient, in tarile dezvoltate HR Marketing este parte functionala din strategia generala de marketing si nu din strategia de HR. Unii nu pot manca linistiti pate-ul daca au cateva informatii cum ca cei ce l-au facut sunt emigranti platiti sub medie. Sunt corporatii care isi vand produsele printr-un USP format dintr-o ratiune simpla: suntem “preferred employer”, platim bine, oferim oportunitati, atragem si dezvoltam personalitati de leader, oamenii buni vor sa fie primiti in echipa noastra, calitatea echipei noastre este mult peste ceea ce au competitorii nostrii, produsele noastre sunt rodul unei munci facute cu placere de minti superioare.

In Romania sunt niste campanii care se deruleaza chiar acum: Holcim (nu ca ar mai fi fost nevoie) isi intareste imaginea de organizatie inteligenta. Alte branduri au inceput deja de mult, altii vin din urma. Este o evolutie fireasca. Lenta dar fireasca. Ne tin in urma mentalitatile “fanariote”.

Intr-o prima evaluare a situatiei este relativ simplu sa explici totul prin lipsa necesitatii: totul se reduce la marele dezechilibru dintre oferta si cerere in piata locurilor de munca. Am fost multa vreme la nivelul in care existenta unui loc de munca era suficienta pentru a atrage un numar impresionant de doritori. Cei care nu s-au nascut ieri isi aduc aminte cum se derulau lucrurile. Si nu ma refer doar la pozitiile de nivel scazut. Ma refer si la posturile din management. Oriunde era nevoie de un “sclav” era material destul. Cine avea pretentii avea si inlocuitor.

Raportul acesta incepe sa se schimbe: nu in mod neaparat din punct de vedere numeric dar mai ales calitaiv. E simplu: cei care stiu ce inseamna “capital uman” au inteles ca daca au in echipa oameni mai buni dacat ai concurentei vor lovi puternic. Batalia pentru oamenii buni a inceput. Experientele la care au fost supusi profesionistii romani in ultimii 15 ani au format o elita profesionala rezonabila.

Si, de la o vreme din ce in ce mai multi, romanii au inceput sa zambeasca ironic in fata celor care ii intervieveaza. Mesajul este clar si, de multe ori explicit: “Nu ma intereseaza ca sunteti multinationala, nici ca imi oferiti un post in management, nici ca-mi dati laptop si un salariu mult peste ce am cerut. Ceea ce ma intereseaza este filosofia voastra de angajator. Cine sunteti voi si ce aduceti, in plus imaginii mele?”

 

 

News

Communication and PR Manager
World Vision is a global Christian relief, development and advocacy organisation dedicated to working with children, families and communities to overcome poverty and injustice.
Commercial Director, Mattresses & Pillows
9/5/2017 - World-class producer of cellular foams and industrial polymers. The group was formed over 60 years ago as British Vita and now operates internationally supplying a vast range of materials for applications including transportation, general industry, construction, furniture & bedding and packaging.

Newsletter

Subscribe for up-to-date newsletters you would like to receive on a regular basis.

türk porno,Porno izle, sikiş izle,sex izle porno izle,porno izle bedava porno

"));