Moda head-hunting-ului se extinde de la multinationale la firmele romanesti

Procesul de recrutare clasic pentru pozitiile de top management incepe sa fie inlocuit de head-hunting, care, desi presupune un efort financiar mai mare din partea clientului, reprezinta o investitie cu amortizare rapida. Desi pana acum companiile care recurgeau in mod frecvent la "vanatoarea de capete" erau multinationalele, obisnuite cu acest gen de abordare, in ultimii ani si companiile romanesti, care isi permit efortul financiar, au inceput sa apeleze la acest serviciu.

Spre deosebire de sistemul clasic de recrutare care presupune parcurgerea mai multor etape - publicarea anunturilor de angajare, selectia candidatilor, interviuri - head-huntingul consta in a convinge un manager, de obicei de la o companie concurenta, sa-si schimbe locul de munca.

Cu alte cuvinte, o companie angajeaza un head-hunter si ii spune: "Il vezi pe X, eu stiu ca e foarte bun. Convinge-l sa semneze un contract cu mine si iti dau atati bani".

Asta este head-hunting-ul: decizia e luata deja, iar head-hunter-ul este platit pentru a face ca aceasta sa fie indeplinita. Avantajele acestui gen de recrutare vin din faptul ca firma care a apelat la acest serviciu va putea angaja un specialist care a ocupat exact aceeasi pozitie in cadrul unei alte companii, cu un domeniu similar de activitate si care datorita competentelor si cunostintelor pe care le detine, va reusi sa faca performanta in scurt timp. Dar, nu orice companie isi permite din punct de vedere financiar seviciul de head-hunting, acesta fiind unul dintre principalele dezavantaje ale acestui proces.

Mai mult executive search

Companiile de consultanta in resurse umane nu folosesc foart mult head-huntingul pur si opteaza de cele mai multe ori pentru varianta mai accesibila numita executive search. In acest caz, procesul de recrutare este oarecum asemanator cu cel clasic, cu diferenta ca organizatia-client doreste sa angajeze un foarte bun specialist pentru o pozitie cheie in organizatie.  Cerintele sunt foarte ridicate si se cere o specializare stricta.

Cum poti sa gasesti o persoana care sa fie potrivita in proportie cat mai mare cu cerintele si sa poata performa pe noul job, nu din a doua zi, dar din a doua saptamana?

"Se identifica acele companii care au un domeniu similar sau cat mai apropiat de activitate cu al companiei-client. In mod normal, clientul ar trebui sa-si cunoasca directa concurenta, insa si consultantul HR isi poate aduce contributia. Dupa ce aceasta lista de companii este completa, se abordeaza persoanele care sunt compatibile cu cerintele clientului", declara Cosmin Chiriac, consultant HR in cadrul Aims Human Capital.

Cel mai mare avantaj in acest caz vine din faptul ca noul angajat va avea considerabil mai putine probleme de adaptare la noua slujba, iar cheltuielile in aceasta "investitie" vor fi amortizate rapid.

Bancile vaneaza cel mai mult

La prima vedere, in cazul head-hunting-ului lucrurile par destul de simple: consultantul HR nu are altceva de facut decat sa abordeze persoana indicata.

"Nu este deloc asa, fenomenul fiind unul care se deruleaza intr-un timp destul de indelungat si cu multa delicatete. Este ca si cum ai curta o femeie - combinatia reusita de rabdare, tact, limbaj articulat si galanterie", spune consultantul Aims.

In opinia acestuia, un proces de head-hunting poate sa se deruleze chiar si pe o perioada de un an de zile, in timp ce in cazul executive search durata de recrutare se reduce la cel mult doua luni.

"Daca vorbim de o structurare a domeniilor in functie de obiectul de activitate al firmei- client, lideri detasati in utilizarea head-huntingului raman companiile din sectoarele bancar, distributie, farmaceutic, asigurari, media, telecomunicatii sau resurse umane", precizeaza Stefania Netcu, senior consultant in cadrul companiei Advice Human Resources.

Potrivit acesteia, o statistica a nivelului pozitiilor avute in vedere de companiile care apeleaza la head-hunting ar plasa in fruntea clasamentului pozitiile aferente top managementului si middle managementului specializat.

Arta si precizie

In momentul de fata in Romania nu exista foarte multe firme specializate exclusiv in head-hunting, principalul motiv avand legatura cu faptul ca procesul de recrutare in acest caz este unul indelungat si costisitor. De asemenea, cei care se ocupa de acest proces trebuie sa fie extrem de bine pregatiti.

"Un bun head-hunter trebuie sa detina abilitati foarte bune de comunicare, interrelationare, persuasiune si mai ales diplomatie. In plus el trebuie sa fie orientat spre rezultate si sa nu piarda din vedere obiectivele sale, sa aiba o structura mentala cat mai logica si foarte bune abilitati de discriminare intre ceea ce este aparent si ceea ce este definitoriu pentru o persoana", este de parere Stefania Netcu.

Potrivit specialistilor in consultanta, limbajul si cultura generala sunt, de asemenea, importante pentru un head-hunter, iar asta deoarece managerii de top sunt de obicei oameni cultivati. "E necesara o anumita subtilitate pentru a afla ce te intereseaza, fara ca persoana cu care discuti sa se simta supusa unui interviu. Uneori totul seamana cu o discutie degajata de cafenea, in care cel abordat trebuie sa ajunga sa simta ca discutia cu head-hunterul decurge ca de la egal la egal. De aceea am putea spune ca aceasta meserie este mai degraba o arta decat o stiinta sau o suma de competente tehnice", declara Cosmin Chiriac, consultant HR in cadrul Aims.

Elementul principal insa in procesul de head-hunting este insa confidentialitatea. Acesta este de altfel si motivul pentru care companiile care ofera servicii pe acest domeniu se feresc sa ofere nume de firme care au apelat la serviciile lor. Dupa ce un angajat paraseste o companie pot sa apara tensiuni si resentimente, nejustificate insa deoarece head-hunter-ul nu ar fi avut nici o sansa daca specialistul "vanat" era multumit de job, salariu sau oportunitatile de dezvoltare a carierei.

"Pachetul de beneficii pe care compania trebuie sa-l acorde noului venit trebuie sa fie foarte atractiv, categoric mai mare decat ceea ce are in locul anterior si nu vorbim aici neaparat de bani", spune Cosmin Chiriac, consultant HR, in cadrul companiei Aims Romania.  transilvania@zf.ro

News

Communication and PR Manager
World Vision is a global Christian relief, development and advocacy organisation dedicated to working with children, families and communities to overcome poverty and injustice.
Commercial Director, Mattresses & Pillows
9/5/2017 - World-class producer of cellular foams and industrial polymers. The group was formed over 60 years ago as British Vita and now operates internationally supplying a vast range of materials for applications including transportation, general industry, construction, furniture & bedding and packaging.

Newsletter

Subscribe for up-to-date newsletters you would like to receive on a regular basis.

türk porno,Porno izle, sikiş izle,sex izle porno izle,porno izle bedava porno

"));