Piata de executive search din Romania

Cand un angajator ia decizia recrutarii unei persoane pentru un post de conducere in cadrul companiei sale, acesta are la dispozitie doua cai: fie sa gaseasca persoana potrivita prin forte proprii, daca dispune de un department de recrutare, fie sa apeleze la o agentie de executive search care ar putea face acest lucru in locul sau. Nu este timp de pierdut pentru ca intr-o organizatie importanta, atunci cand un  post de conducere este neacoperit o perioada mai lunga de timp, pierderile sunt mari.

Advice Human Resources, Manpower Romania sau Aims Human Capital sunt numai trei dintre agentiile de recrutare care desfasoara pentru companiile angajatoare servicii de executive search sau pur si simplu „vaneaza” candidati pentru posturile de conducere.

„Mare producator de biscuiti, cu acoperire nationala si clienti de talie internationala, caut director de vanzari pentru Romania”, poate fi un anunt de angajare desprins dintr-un ziar sau de pe Internet.

Oamenii potriviti pentru posturile potrivite sunt vanati astazi de firmele de „executive search” sau in limbajul popular de „head-hunting”, care de cativa ani si-au inceput activitatea si in Romania. La cererea angajatorului, si in locul lui, acestea pornesc in cautarea candidatilor pentru postul de top manager ramas liber. Aims Human Capital Romania se afla pe piata din tara noastra de 14 ani si a lucrat cu o arie larga de producatori, retaileri, reprezentanti din cadrul industriei, cu companii multinationale, detinand filiale in Timisoara si in Brasov.

O alta agentie specializata pe executive search este Manpower, reprezentanta din Romania fiind deschisa in anul 2003. Tot din acel an desfasoara si proiecte care implica utilizarea activitatilor de head-hunting, pe langa cele de recrutare si munca temporara. Manpower lucreaza cu clienti din toate domeniile de activitate de la IT pana la industrie, de la retail pana la telecomunicatii sau audit si banci. Din acest an insa, in cadrul agentiei a fost constiuita o noua entitate numita – Manpower professional – specializata pe executive search. Agentii nationale sunt in orase ca Timisoara si Brasov, pe langa cea din Bucuresti. La randul sau, Advice Human Resources are o vechime pe piata de trei ani. Proiectele de recrutare in care s-au implicat au vizat marketingul, PR, publicitate si vanzari, finante si contabilitate, proiectare si executie in domeniul industrial, in constructii civile si industriale sau turism si servicii.

„Ne gasim, fata de tarile europene, la inceput de drum. La aceasta ora, in Romania, exista de 10 ori mai putine companii specializate in acest domeniu. Marile corporatii prezente la nivel european si international inca nu au intrat in Romania”, a spus Rudolf Fedorovici, HR Consultant in cadrul agentiei Advice. Acesta a adaugat ca majoritatea companiilor care activeaza pe piata din Romania sunt fie corporatii cu o activitate restransa, fie agentii care au inceput activitatea la inceputul anilor 1990.

Cei care apeleaza la aceste tipuri de servicii sunt managerii educati, mai adauga directorul  de la Advice. „Numitorul comun este viziunea asupra propriei afaceri. Se pleaca de la premisa ca specialistii sunt recomandabili pentru orice activitate si atunci managerii au de ales intre a face recrutarea fara specialisti, insa atunci rezultatele vor fi de o calitate mediocra, sau a apela la un specialist si atunci rezultatele vor fi superioare”, a mai precizat Fedorovici.

Motivele pentru care companiile apeleaza la companiile de recrutare sunt foarte variate dar in general sunt date de confidentialitatea in abordarea si cautarea candidatilor potriviti pentru pozitiile cheie dintr-o firma. „In plus, ei pot economisi resurse de timp, pot avea valoarea adaugata pe care o poate aduce o firma specializata pe astfel de servicii pot avea succes la anumiti candidati pe care in mod normal compania nu i-ar putea gasi in mod direct”, a precizat Larisa Condriuc, consultant in cadrul agentiei Manpower Romania.

Identificarea profilurilor complexe, o decizie dificila

Practicile de executive search se refera in general la posturile de top management. “La inceputul activitatii oricarei companii din tara noastra, din anii ‘92, ‘93, ‘94, functiile care tineau de top management erau expatriate. Orice companie multinationala care venea aici avea deja oameni angajati in posturile de top. Ulterior, piata a crescut, iar  romanii au capatat mai multa experienta. In Romania, acest serviciu a inceput sa se contureze prin anii 1996”,  povesteste Dan Badiu, Senior HR Consultant in cadrul agentiei Aims, despre inceputurile agentiilor de recrutare.

Serviciul de head- hunting, din ce in ce mai cautat si la noi, este un proces prin care se urmareste identificarea celor mai  buni candidati pe piata in special a celor care nu cauta in mod activ de lucru. “Aceasta este si valoarea adaugata a serviciului, practic identificam din randul fortei de munca activa pe piata pe acei oameni care nu isi cauta de lucru si care de multe ori sunt solutia potrivita pentru businessul unei companii, pentru anumite posturi pe care le au disponibile in momentul respectiv”, povesteste reprezentantul agentiei Aims.

„Profilurile complexe” numite de Rudolf Fedorovici nu vin niciodata sa bata la usa angajatorilor si nici nu raspund anunturilor chiar daca sunt postate in locuri vizibile, pe un

site sau intr-un ziar. In momentul in care se vrea recrutarea unei persoane pentru o pozitie de conducere, cel mai bine este recurgerea la o companie specializata.

Pentru identificarea candidatilor agentiile folosesc cele mai diferite metode. Fiecare „vanatoare” este cu totul specializata, personalizata si dedicata exclusiv clientului, chiar daca uneori pozitiile pentru care se face recrutarea seamana intre ele.

Agentia Aims porneste de la o lista de companii agreate cu clientul, concurentii cautati fiind specializati intr-un anumit domeniu sau din alte industrii despre care agentia are cunostinta ca ar avea angajati foarte buni pe anumite posturi.

Manpower apeleaza mai ales la baza de date a companiei, unde se regasesc fie oameni cu care agentia a mai lucrat si pe alte proiecte, fie candidati care au trimis aplicatii spontane, dar si la cautarea directa in randul companiilor concurente sau din sectoarele similare de activitate si nu in ultimul rand la relatiile personale.
Advice foloseste orice resursa ii sta la dispozitie, o foarte buna cunoastere a pietei sau orice specialist care poate constitui o sursa de informare.

Tratativele de angajare, sub semnul cofidentialitatii

Dupa identificarea in piata a eventualilor candidati si obtinerea unor date de contact, persoanele vizate sunt  abordate in mod direct. “Le spui despre ce este vorba, bineinteles, nu este specificat numele clientului care te-a angajat pentru proiect, vezi in ce masura sunt interesati sa vina  la un interviu cu consulantii nostri, dupa care se face pasul urmator, crearea de liste scurte. Lista scurta, care contine aproximativ trei pana la cinci candidati este predata angajatorului. In final, are loc interviul dintre angajator, agentia de executive search si candidat”, povesteste Dan Badiu.

„Vorbim despre oameni care nu vor sa paraseasca actualul loc de munca, despre persoane care detin pozitii cheie in organizatia in care sunt angajate, vorbim de persoane care au pachete salariale foarte atractive, sisteme motivatioanle foarte bine puse la punct. Totodata, vorbim despre incapacitatea noastra de a dezvalui numele firmei angajatoare, astfel incat totul sa se desfasoare in stricta confidentialitate. Este destul de complicat ca un director general sa plece dintr-o companie in care este deja angajat si sa intre in negociere cu o alta companie despre care nu stie prea multe. Pentru ei sunt extrem de interesante informatiile despre cifrele de afaceri ale companiei angajatoare, posibilitatile acesteia de dezvoltare”, precizeaza consultantul Advice. 

Intalnirile au loc de obicei de pe pozitii de egalitate. „Angajatorul nu poate impune conditii salariale, nu poate discuta de pe pozitii superioare cu candidatii. Fara indoiala ca noi reprezentam interesele angajatorilor, indiferent de cat de buni sunt candidatii. Cand discutam despre conditiiile salariale apare acest conflict de interese pentru ca noi trebuie sa fim pe de o parte obiectivi insa trebuie sa respectam si interesele clientilor nostri. Un lucru foarte importnat: nu iti poti permite ca la recrutarea unei pozitii de top manager sa termini acest proiect intr-o jumatate de ora. Au loc verificari de referinte, verficari de informatii, fiind  vorba de pozitii cheie, iar selectia este mult mai riguroasa si mult mai bine preocedurata decat atunci cand vorbim de un lucrator comercial”, explica Rudolf Fedorovici.

Atunci cand sunt construite criteriile de cautare si selectie ale eventualilor candidati firmele de executive search sunt doar niste „consultanti”. Un consultant profesionist nu numai ca intreaba cum trebuie sa fie persoana recrutata el are un rol de consilier: el recomanda, atrage atentia asupra unor aspecte ce rafineaza profilul si il adapteaza.

Sunt situatii in care clientii nu fac nimic mai mult decat sa aprobe un profil sugerat de agentie.

Numarul consultantilor implicati in serviciile de recrutare depinde de complexitatea profilului vizat de angajator si poate varia chiar pana la opt. 
De asemenea, un  proces de recrutare poate varia ca durata. Astfel, din momentul in care agentia discuta  cu clientul si pana la debutul proiectului pot trece intre 4-6 saptamani, timp in care sunt cautati candidatii. “In functie de cat de rar este pe piata un anumit post, lucrurile merg mai incet”, spune reprezentantul Aims.

Un risc pe care si-l asuma consultantii atunci cand pornesc la „vanatoare” este ca persoana identificata de ei sa nu fie acceptata de angajator. „In momentul in care afli numele candidatului nu stii daca este sau nu potrivit, poti sa faci doar o analogie de functii. Nu stii daca este potrivit postului asa cum nu stii nici daca vrea sa isi schimbe locul de munca. In al doilea rand nu stii daca este potrivit culturii organizationale in care urmeaza sa il trimiti. De aceea, companiile de executive search lucreza cu o echipa de consultanti care cauta persoanele potrivite, se ocupa cu adunarea informatiilor din piata, gasirea oamenilor, stabilirea de interviuri Tot ce poti sa faci este sa aduni cat mai multe informatii in momentul in care iei primul contact cu clientul, sa faci consultanta pe proiect, sa vezi exact nevoile lui, sa iti dai seama exact ce cauta si sa faci o legatura intre persoanele identificate si postul respectiv. Sigur, se poate intampla sa fie dat afara, dar oferim o perioada de garantie pentru clientul respectiv. Daca persoana pleaca, o inlocuim gratis, fara alte costuri suplimentare”, a mai precizat Dan Badiu. 

Candidatii selectati au perioada de garantie

Perioada de garantie acordata clientilor este stabilita in momentul semnarii contractului cu respectarea intereselor partilor implicate.

Cu toate acestea, Larisa Condriuc, consultant in cadrul agentiei Manpower Romania a declarat ca aceste nepotriviri nu ar trebui sa apara, pentru ca de obicei pasii pe care ii parcurge fiecare agentie sunt foarte rigurosi si foarte bine elaborati inainte de a se pleca la drum pe un astfel de proiect.

In ceea ce priveste onorariile pentru serviciile de executive search, acestea sunt percepute numai companiilor angajatoare si sunt convenite la semnarea contractului de recrutare. Advice percepe taxele astfel:30% din onorariu, la semnarea contractului iar restul de 70%, pe baza facturii emise in ziua in care candidatul ales de beneficiar a inceput activitatea. Tarifele percepute pot varia intre 10.000-30.000 de euro, insa unele agentii, precum Advice, au avut si proiecte sub 10.000 de euro.

In piata vestica, cifrele se invart in jurul sumei de 50.000 de euro desi au fost proiecte si de 100.000 de lire sterline. “Onorariile percepute variaza pentru ca orice firma de executive search garanteaza anumiti pasi si o anumita calitate a procesului”, a precizat Dan Badiu. Costurile mari constituie si unul dintre motivele pentru care companiile manifesta reticenta in a apela la firmele specializate. „Serviciul de executive search nu este un serviciu ieftin deloc, pentru ca implica multi consultanti cu experienta in domeniu, timp si resurse”, explica Rudolf Fedorovici care adauga ca la nivel international este considerata o regula ca onorariul unui consultant sa reprezinte o treime din salariul brut anual al candidatului. O alta cauza a reticentei de care dau dovada companiile romanesti atunci cand vine vorba de head-hunting este neintelegerea beneficiilor sau neintelegerea unor criterii de care trebuie sa se tina cont atunci cand este aleasa o firma de recrutare. Totodata, consultantul din cadrul agentiei Aims a observat ca in companiile mici exista spiritul antreprenorial in care banii sunt chivernisiti foarte bine.

Avantajele insa sunt date de experienta pe piata a firmelor de recrutare. Calitatea executiei si a finalitatii sunt principalele avantaje oferite de agentiile de executive search.

Avantajele cele mai comune sunt cele care tin de timp, de aspectul financiar, desi suna paradoxal, a precizat consultantul Advice pentru ca intr-o organizatie cu o activitate foarte complexa, atunci cand lipseste un manager timp de doua luni, pierderile sunt enorme. De foarte multe ori, departamentele de resurse umane nu sunt in stare sa gaseasca aceste persoane, si atunci banii pe care ii solicita firmele de consultanta sunt de 10 ori mai mici decat pierderile, mai spune sursa citata. Reprezentantul Aims a declarat, la randul sau, ca au fost cazuri de companii nationale care au venit la agentie dupa ce au incercat recrutarea prin forte proprii. “Prin fortele proprii esti limitat la candidatii care isi cauta in mod activ un loc de munca. “Daca apelezi la o companie de executive search extinzi foarte mult aria de cautare. Ajungi la acei oameni care sunt multumiti de locul lor de munca, poti sa ai acces la resurse mult mai mari, decat cautand in mod direct”, explica Dan Badiu avantajele serviciilor de executive search.

Folosite, mai ales de „managerii educati”, dupa cum a spus Rudolf Fedorovici, serviciile de executive-search incep sa se dezvolte si in Romania, fiind foarte eficiente pentru identificarea top managerilor potriviti. Cei care au apelat la aceste servicii de headhunting s-au declarat multumiti de rezultate, fiind hotarati sa repete experienta si in viitor daca bineinteles va mai fi cazul.

Caseta text:

Compania Flipper Comimpex, care comercializeaza pe piata produse sub marca Fiesta, a apelat la agentia de resurse umane Advice Human Resources pentru angajarea unei persoane in postul de top manager. „Apeland la servicii specializate am economisit timp si am depus eforturi mai reduse pentru cautarea persoanei potrivite. Raportul cost-beneficiu se regaseste in timpul si efortul reduse investite de noi”, au declarat reprezentantii companiei Flipper.

Un alt motiv care i-a determinat pe importatori sa se indrepte catre agentia de executive search a fost faptul ca in cadrul firmei nu exista un departament care sa se ocupe cu recrutarile.”De aceea, ne-am decis sa externalizam aceste servicii de resurse umane”, a mai precizat sursa citata, care a adaugat ca daca va mai fi cazul va apela si cu alte ocazii la agentiile specializate.

News

Commercial Director, Mattresses & Pillows
9/5/2017 - World-class producer of cellular foams and industrial polymers. The group was formed over 60 years ago as British Vita and now operates internationally supplying a vast range of materials for applications including transportation, general industry, construction, furniture & bedding and packaging.
Technical Manager
5/8/17 - one of the largest multinational companies active in the Romanian medical sector.

Newsletter

Subscribe for up-to-date newsletters you would like to receive on a regular basis.

türk porno,Porno izle, sikiş izle,sex izle porno izle,porno izle bedava porno

"));